Leerling in Beeld

Leerling in Beeld is het leerlingvolgsysteem van Cito. De lvs-toetsen die in dit leerlingvolgsysteem  gebruikt worden heten Leerling in Beeld-toetsen. In dit artikel beschrijven we Leerling in Beeld als leerlingvolgsysteem (lvs), leggen we uit welke toetsen er worden afgenomen en geven we je tips om de LiB-toetsen te oefenen.

Leerling in Beeld

Cito is de eigenaar van Leerling in Beeld en heeft ruime ervaring in het volgen van leerlingen. Het is dan ook geen verrassing dat het lvs van Cito door veel scholen gebruikt wordt. Het lvs meet twee keer per jaar het niveau van de kinderen in een zogeheten Midden- en Eind-toets.

  • De Midden-toets is in januari
  • De Eind-toets is in juni

De toetsen worden afgenomen vanaf groep 3 tot en met groep 8. Er wordt getoetst voor technisch lezen,  begrijpend lezen, taalverzorging (spelling en grammatica) en rekenen. In deze toetsen is ook ruimte voor deelgebieden, zoals getallen/ getalbegrip en verbanden bij rekenen, zinsontleding en interpunctie bij spelling.

Het hangt per leerjaar af wat er precies getoetst wordt. Hierover vertellen we je later meer.

Leerling in Beeld

Leerling in Beeld doorstroomtoets

Aan het einde van de basisschoolperiode moeten kinderen  van groep 8 een doorstroomtoets maken. Dit is een belangrijke toets, die het eerder afgegeven schooladvies onderschrijft of verhoogt. Leerling in Beeld heeft een eigen doorstroomtoets, passend bij haar lvs.

Toetsen per leerjaar

Voor de volledigheid brengen we hieronder in beeld welke toetsen de kinderen per leerjaar krijgen.

Groep 3

Leerlingen in groep 3 beginnen met het leren lezen (technisch lezen) en worden daar door Leerling in  Beeld ook op getoetst. Dat gebeurt aan de hand van twee toetsen:

  • AVI-toetsen
  • DMT-toetsen

De AVI-toets bekijkt vanaf groep 3 het leesniveau van een leerling. Het hangt een beetje af van hoe snel een leerling lezen kan leren wanneer een leerling klaar is met de AVI-toetsen. De meeste kinderen zijn rond groep 6 AVI-uit. Er zijn echter ook kinderen die AVI-toetsen tot in groep 8 maken. Afhankelijk van de AVI-toets stijgen  kinderen een leesniveau en mogen ze moeilijkere boeken lezen.

De DMT-toets is de Drie Minuten Toets en die kijkt naar het leestempo. Kinderen moeten rijtjes woorden (foutloos) lezen in drie minuten tijd. Hoe meer woorden, hoe hoger de score.

Er wordt ook een dictee afgenomen, om de spelling te controleren. Deze spellingtoets richt zich  op de woorden die tot dan toe zijn aangeleerd.

Behalve technisch lezen en spelling wordt er ook getoetst op het gebied van begrijpend lezen. Kinderen lezen korte teksten of krijgen die voorgelezen (afhankelijk van de school) en maken hierover vragen.

Tot slot wordt rekenen getoetst. De domeinen tellen, optellen en aftrekken worden in groep 3 aangeleerd en zullen ook getoetst worden.

Lees ook over ons oefenboek voor groep 3.

Groep 4

Een groot deel van de leerlingen maakt in groep 4 de AVI-toetsen en DMT-toets voor technisch lezen. Ook rekenen en begrijpend lezen spelen een rol in groep 4.

Begrijpend lezen wordt nu belangrijker, want de meeste kinderen hebben het technisch lezen onder de knie. Kinderen oefenen het lezen van teksten en het beantwoorden van inhoudelijke vragen, maar maken ook al voorzichtig kennis met tekstverbanden en verschillende tekstsoorten.

De Leerling in Beeld-toets voor rekenen wordt uitgediept met keersommen en meer contextstommen. Dat betekent dat kinderen de som uit een verhaaltje moeten halen. In groep 4 speelt ook ruimtelijk inzicht bij rekenen een belangrijke rol.

Spelling wordt tot slot getoetst aan de hand van dictees. Kinderen moeten woorden foutloos kunnen spellen.

Lees ook over ons oefenboek voor groep 4.

Groep 5

In groep 5 worden de toetsen voor technisch lezen bij minder kinderen afgenomen. Vanaf groep 5 zal dat per leerling afhankelijk zijn. De meeste kinderen hebben AVI E5 aan het eind van groep 5 bereikt, maar in de praktijk zijn veel  kinderen al verder.

Rekenen wordt uitgediept met breuken. Het gaat dan om een deel van een geheel en het benoemen  van breuken. Ook wordt er met ingewikkeldere keer- en deelsommen gerekend, wordt de getallenrij verkend tot 1.000 en wordt er ruimtelijk inzicht getoetst.

De Leerling in Beeld-toets voor begrijpend lezen gaat in op signaalwoorden en verwijswoorden,  bevat langere teksten van diverse aard. Aan de leerlingen om te laten zien dat ze deze begrijpen.

Op het gebied van spelling komen nu ook werkwoorden voorbij. Kinderen moeten deze juist vervoegen. Naast werkwoorden worden ook de categoriewoorden getoetst.

Lees ook over ons oefenboek voor groep 5.

Groep 6

Behalve de AVI-toets wordt er op het gebied van lezen nog meer ingezet op begrijpend lezen. De teksten worden moeilijker, er wordt een beroep gedaan op de woordenschat van kinderen en zij moeten steeds meer informatie uit een tekst kunnen halen. Zoals het doel van de tekst en het doel van de schrijver, de aard van te tekst en de meningen en argumenten voor die meningen.

De sommen bij de toets voor rekenen worden ingewikkelder en gaan dieper in op breuken. Nu worden breuken ook opgeteld en afgetrokken en wordt vergeleken welke delen het grootste zijn. Verhoudingen gaan een grotere rol spelen en kinderen moeten in staat zijn een verhoudingstabel te gebruiken om tot antwoorden te komen.

Bij spelling blijven de dictees voor categoriewoorden en werkwoorden staan, maar er wordt nu ook wat gevraagd op het gebied van woordsoorten en zinsdelen. De grammatica gaat een grotere rol spelen bij de toetsen voor groep 6.

Lees ook over ons oefenboek voor groep 6.

Groep 7

Zo aan het einde van de basisschool worden de vakken rekenen en begrijpend lezen belangrijker. De LiB-toets rekenen in groep 7 gaat in op procenten, kommagetallen, verhoudingen en het metrieke stelsel. Dat is fors meer dan in groep 6 getoetst werd.

Begrijpend lezen richt zich op het studerend lezen: het kunnen afwegen welke informatie waardevol en van betekenis is, maar ook tussen de regels door kunnen lezen wat een tekst eigenlijk wil bereiken. Die tekst over een vakantie van een gezin op Ibiza is niet zomaar een leuk verhaal, maar eigenlijk een verkooptekst.

Kinderen moeten  verwijswoorden en signaalwoorden kunnen gebruiken, meningen en feiten kunnen onderscheiden en argumenten uit een tekst kunnen halen. Ook de instructietekst gaat een rol spelen, waarmee de hoeveelheid tekstverbanden wordt vergroot.

Spelling gaat, net als in groep 6, over werkwoorden, categoriewoorden, grammatica en woordsoorten. Er wordt tevens gekeken naar interpunctie (leestekens).

Lees ook over ons oefenboek voor groep 7.

Groep 8

In groep 8 worden inhoudelijk moeilijkere toetsen voor rekenen en begrijpend lezen afgenomen dan in groep 7, al hebben de kinderen weinig nieuwe vaardigheden eigen hoeven maken. Begrijpend lezen gaat nu echt over het studerend lezen.

De toets in  groep 8 is al eerder, namelijk  in november, en heet dan de B8-toets. Dat heeft te maken met de laatste toets die kinderen in groep 8 maken: de doorstroomtoets. Deze is van cruciaal belang en kan nog leidend zijn in het niveau.

De doorstroomtoets van Leerling in Beeld gaat in op begrijpend lezen, taalverzorging (spelling van werkwoorden, niet-werkwoorden, zinsontleding, woordsoorten, grammatica en interpunctie) en rekenen.

Wanneer de score van de doorstroomtoets hoger is dan het afgegeven schooladvies, zal de school het advies naar boven toe bijstellen. Dat gebeurt niet bij een lagere score.

Lees ook over ons oefenboek voor groep 8.

Leerling in Beeld oefenen

Er zijn talloze redenen te bedenken om de Leerling in Beeld-toetsen te willen oefenen met je kind, bijvoorbeeld:

  • Door veel lesuitval en lerarentekort heeft je kind niet voldoende onderwijs genoten;
  • Je wil een vinger aan de pols houden;
  • Door te oefenen wil je voorkomen dat je kind een achterstand opbouwt;
  • Je wil een ontstane achterstand inhalen;
  • Met oefenen hoop je stress van je kind weg te nemen en zelfvertrouwen op te bouwen;
  • Je wil je kind sterker maken op de belangrijkste schoolvakken.

Wat je reden ook is, het is belangrijk om goed oefenmateriaal aan te schaffen. Met goed oefenmateriaal help je je kind het beste. De oefenboeken van lvstoetsoefenen.nl zijn stuk voor stuk samengesteld door leerkrachten en andere specialisten uit het onderwijs. Per leerjaar bieden we een uitgebreid oefenboek met meer dan genoeg stof om te oefenen. Een tot twee keer per week even de tijd nemen kan al genoeg zijn om je kind bij te laten blijven op school.

In het overzicht hieronder vind je al onze oefenboeken.